International Red Cross and Red Crescent
Museum
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About the museum



The International Red Cross and Red Crescent Museum asks a central question:

How does humanitarian action affect us all, here and now?

In order to reflect on this question with our visitors, we invite artists and cultural partners to examine the issues, values and current situation of humanitarian action.

We thus assert ourselves, in an open, agile and warm manner, as a place of memory, creation and debate.

We help bring attention to the International Red Cross and Red Crescent Movement and the city of Geneva by producing original artistic content and developing ambitious partnerships in Switzerland and throughout the world.

Further details are available in our annual reports:



Executive Management

Pascal Hufschmid, Executive Director
Jonas Chereau, Project Manager

Administration and Finance

Myriam Doré, Director
Tiffany-Jane Madden, Assistant Administration and Finance

Collections and Exhibitions

Elisa Rusca, Director
Marie-Laure Berthier, Production Manager
Marco Domingues, Technician
 

Audience Development

Carolyn Polhill, Director
Fabienne Mendoza, Manager, Visitor Experience
Cecilia Suarez, Manager, Communication and Digital Content
Annabel Bernardon, Manager, Cultural Engagement
Peace Mury, Store Officer

André Hamelin, Reception Manager

Camille Bovet, Welcome Officer
Marcela Cizmar, Welcome Officer

Rama Dwiyana Putera, Welcome Officer
Patrizia Hilbrown, Welcome Officer
Peace Mury, Welcome Officer
Susanne Staub, Welcome Officer

Barbara Angelini, Volunteer Guide
Patricia Bourceret, Volunteer Guide
Emanuele Ceraso, Volunteer Guide
Mariagrazia Gisella Cicciu, Volunteer Guide
Maria Contreras Gutiérrez, Volunteer Guide
Cécile Crassier-Mokdad, Volunteer Guide
Danica Gautier, Volunteer Guide
Nalini Gouri-Burci, Volunteer Guide
Odile Guillaud, Volunteer Guide
Oriana Mazzola, Volunteer Guide
Gail Messenger, Volunteer Guide
Doris Riva, Volunteer Guide
Christine Ruchat, Volunteer Guide
Luz Maria Serrano Estrada, Volunteer Guide
Lisa Widmer, Volunteer Guide
Anita Zwerner, Volunteer Guide

We're proud to have received the following labels in recognition of our commitment to including sexual and gender minorities and to promoting career and employment opportunities.



Collections and Registrar Manager - 80%

 

See job spec below, in French :

En quoi l’action humanitaire nous concerne-t-elle toutes et tous, ici et maintenant ?  

Pour y réfléchir avec nos publics, nous invitons artistes et partenaires culturels à s’interroger sur les enjeux, les valeurs et l’actualité de l’action humanitaire. Nous affirmons ainsi le Musée, de manière ouverte, agile et chaleureuse, comme un lieu de mémoire, de création et de débats. C’est par la production de contenus artistiques inédits et le développement de partenariats ambitieux, en Suisse et dans le monde, que nous participons au rayonnement du Mouvement international de la Croix-Rouge et du Croissant-Rouge et de Genève, capitale mondiale de l’humanitaire. 

Comment mieux prendre soin des collections du Musée ?

Pour nous aider à y répondre, nous recherchons un ou une

Responsable des Collections et régie des œuvres - 80% 

Réf. MICR#010

 

Missions : 

Sous l’autorité de la Directrice Collections et Expositions, en tant que Responsable des collections et régie des œuvres, vous avez pour mission de contribuer à l’élaboration et à la mise en œuvre des politiques relatives à la gestion, la conservation préventive, la documentation, la numérisation, le développement, la mise en sécurité et en valeur des collections. Vous collaborez avec les structures actives dans la protection du patrimoine en Suisse et représentez la politique des collections du Musée dans les limites de vos prérogatives.

Dans le cadre de votre fonction, vos responsabilités seront multiples  :

  • Participer à la gestion opérationnelle du service  : établissement de budgets, suivi des aspects juridiques, administratifs et d’assurance liés aux collections, saisie et gestion des données et des contacts
  • Contribuer à la gestion des collections  : mise à jour de l’inventaire et du récolement, suivi des déplacements des objets, modalités d’acquisition et de prise en charge de nouveaux objets
  • Veiller à la mise en place et au suivi de la documentation : suivi et mise à jour des nomenclatures et de la base de données interne, prises de vue des objets, participation à la mise en place du record management
  • Organiser et coordonner la régie des œuvres  : gestion administrative liée aux prêts, à la planification et au contrôle des étapes du mouvement des objets, coordination des opérations de transport, constats d’états
  • Mettre en œuvre l’ensemble des activités et mesures de protection des biens culturels, de conservation préventive et de restauration des collections

 

Profil recherché : 

  • Titre universitaire dans l’un des domaines scientifiques liés aux collections du Musée, assorti d’une formation complémentaire en muséologie, en gestion des collections ou des archives
  • Au moins 5 ans d’expérience dans un poste similaire
  • Maîtrise de Museum+ ou d’un programme équivalent de gestion des collections
  • Maîtrise des normes de conservation et de régie des œuvres. Réseau diversifié dans le secteur de la restauration considéré comme un atout
  • Excellente compréhension du mandat et des objectifs stratégiques du Musée ainsi que des enjeux en lien avec l’action humanitaire internationale
  • Expérience et méthodologie en gestion de projets et de base de données d’objets
  • Intérêt pour les nouvelles technologies et utilisation des technologies et outils courants
  • Excellente maîtrise orale et écrite du français et de l’anglais. Autre langue souhaitée
  • Sens du collectif et de l’intérêt général 
  • Vision stratégique et capacité à déployer de manière opérationnelle les orientations choisies
  • Engagement pour la mission et les valeurs du Musée, intégrité professionnelle, transparence et cohérence dans ses actions
  • Très bonnes compétences en communication, négociation et résolution de conflits
  • Esprit intrapreneurial, capacité à assumer des décisions, à prendre des initiatives et à proposer des solutions créatives
  • Aptitude à déléguer et à contribuer au développement des compétences

 

Postulation: 

Si vous vous reconnaissez dans ce profil, n’hésitez pas à nous transmettre votre dossier complet de candidature en suivant ce lien : https://ch.indeed.com/job/responsable-des-collections-et-r%C3%A9gie-des-oeuvres-bd62bd2618e363cf

Rérérence: MICR#010

Date limite de candidature: 8 mars 2024

Date d'entrée en fonction: à convenir

Politique de recrutement:

Le MICR est un employeur qui respecte l'égalité des chances et s'engage à favoriser un environnement inclusif et innovant. S'il y a des démarches que nous pouvons entreprendre pour vous aider à avoir une expérience d'entretien plus confortable et positive, n'hésitez pas à nous en faire part. 



Chair

Isabel Rochat
 

Representatives of the Swiss Confederation

Félix Baumann (Swiss Ambassador to the Conference on Disarmament in Geneva)
Philippe Kaeser
 

Representatives of the Canton of Geneva

Teresa Skibinska
Michaël Flaks
 

Representatives of the International Committee of the Red Cross

Gilles Carbonnier
Robert Mardini
 

Representative of the International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies

Christopher Rassi
 

Individual Members

Sandrine Giroud
Loa Haagen Pictet
Catherine de Marignac
Luzius Sprüngli
Anne-Marie de Weck
 

Honorary Chair

Bernard Koechlin
 



Description

This is a unique opportunity to question today's museum and express your vision of tomorrow's museum. As a thinker, you'll be encouraged to reflect on the challenges facing the Museum, and to challenge those involved with your own critical eye. You'll be given a topic to think about; imagine and develop a project proposal to help the Museum achieve its objectives.

This program, which is open to all disciplines, is aimed at students enrolled in a Master's-level course of study for the entire duration of the program, i.e. for the fall 2023 and spring 2024 semesters.

Focus area 23-24: Diversity and inclusion

The Museum invests time, resources and energy to be an inclusive company, both in its offer to the public and as an employer. Through the program, the Museum invites you to reflect and debate with it, to initiate a project proposal on the theme of diversity and inclusion.

 

Young Advisory Board 2023-2024:

  • Dzidedi AZUMAH
  • Yasmine BAIROUK
  • Alessandro BUSSETTI
  • Wael CHARIF
  • José RODRIGUEZ
  • Sevinch RUSTAMOVA


Period and duration

November 2023 to May 2024

 



Our story began in 1963 – the 100th anniversary of the International Committee of the Red Cross (ICRC) – when initial proposals were put forward to establish a Red Cross Museum in Geneva.

Twelve years later, in 1975, ICRC delegate Laurent Marti decided to act, inspired by his time in the field. He wrote to Jean Pictet, the ICRC’s Director-General, setting out his plans for a museum that would trace the major stages of humanitarian history before and after the creation of the Red Cross. His proposal was accepted.

In 1979, an architecture competition was launched to build the Museum close to the ICRC headquarters on the Colline de Pregny in Geneva. The winning design was submitted by Pierre Zoelly, Georges Haefeli and Michel Girardet. The Foundation for the International Red Cross Museum was established in 1981.

The Museum’s first stone was laid on 20 November 1985 at a special ceremony attended by Ursula Furgler, Raisa Gorbachev and Nancy Reagan.

The Museum opened its doors to the public on 29 October 1988. Its founder, Laurent Marti, served as its first director until 1994. He was succeeded by Didier Helg and Christine Müller.

Roger Mayou, appointed as director in 1998, went on to expand the Museum and oversaw a complete overhaul of the site, which reopened on 18 May 2013 after two years of work.

Pascal Hufschmid has served as director of the Museum since 2019.
 



The International Red Cross and Red Crescent Movement is the largest humanitarian organization in the world. It is composed of three independent parts:

  • The International Committee of the Red Cross ICRC
  • The International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies IFRC
  • 191 individual National Societies
     

It is guided by the Fundamental Principles and united by a central purpose: to help without discrimination those who suffer and thus contribute to peace in the world.
 

The seven Fundamental Principles are:

  • Humanity
  • Impartiality
  • Neutrality
  • Independence
  • Voluntary service
  • Unity
  • Universality